divendres, 19 de desembre del 2014

Sistemes respiratoris

En referència a l'entrada anterior, ens hem adonat que la resposta donada sobre la respiració dels peixos és errònia. Concretament, vam posar que els peixos obtenen l'oxigen de l'H20. Això no és cert, ja que després de documentar-nos, hem pogut comprovar que els peixos obtenen l'oxigen que està dissolt a l'aigua. Per tant:

ELS PEIXOS RESPIREN OXIGEN I  L'EXTREUEN DE L'AIRE QUE HI HA DISSOLT O EN SUSPENSIÓ DINS L'AIGUA, NO DE L'OXIGEN QUE CONTENEN LES MOL·LÈCULES D'H20.

Buscant informació per documentar-nos sobre la resposta anterior, hem trobat un experiment interessant que podria ser molt enriquidor perquè els infants siguessin conscients, d'una manera activa i experimental, del concepte que hem investigat: l'oxigen dissolt a l'aigua. 




Un cop resolta la qüestió envers l'obtenció de l'oxigen dissolt a l'aigua que duen a terme els peixos, ens han sorgit nous interrogants. Un dels conceptes que més ens inquieta és saber la diferència entre les brànquies i els pulmons, ja que a diferència dels humans, els peixos, gràcies a les brànquies, poden viure sota l'aigua. Creiem que els peixos tenen la capacitat d'expulsar l'aigua que capten al respirar, mentre que els humans, degut a que els pulmons són òrgans interns, no poden expulsar-la i, per tant, s'ofeguen.

Després de documentar-nos sobre aquesta qüestió, hem vist que no anàvem mal encaminats. Doncs, les brànquies són, anatòmicament, òrgans externs preparats per a la manipulació constant d'aigua. Aquestes estan protegides per una cavitat oberta que permet circular l'aigua. El humans, en canvi, disposem de pulmons, que són òrgans interns que no tenen aquesta capacitat d'expulsió i, per tant, si entrés aigua en ofegariem.

Així doncs, podem arribar a la conclusió que, tot i que ambdós éssers vius utilitzem el mateix oxigen per respirar, el que permet els peixos respirar sota l'aigua són les cavitats de les brànquies que els permeten expulsar l'aigua.

A partir d'aquesta investigació i anàlisi realitzats els alumnes ampliarien els seus coneixements envers el seu aparell respiratori, utilitzant com a comparació directa el dels peixos. Aquest aspecte el podriem enllaçar amb la investigació d'altres funcions respiratories, partint de preguntes com: Com deu ser la respiració dels cucs perquè puguin viure sota terra?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada